Mindful eating – Vad är det?

Ett nytt begrepp har börjat höras och viskas om, och många uppvisar blandade känslor inför detta. På Yoga- och Pilatesklasser har en del lärare börjat implementera det som en övning medan deltagarna kliar sig i huvudet och funderar på vad ätande har med deras yoga att göra. Men faktum är att yoga är en del i något större, liksom såväl Pilatesen och även Mindful eating. Det handlar om att synka kropp och sinne med varandra, bara på olika sätt.

Medvetengör ditt ätande
Precis som vi inom träningen ska hålla oss medvetna och fokuserade på vår kropp och dess rörelser så är detta motsvarigheten, fast när det gäller ditt ätande. Här ska du hålla ditt fulla fokus på ditt ätande och allt som påverkar det. Tanken är att du ska vara fullt insatt i varför du äter, vad du äter, hur du äter och naturligtvis hur din kropp påverkas av allt detta.
Medvetet ätande, som det kallas på svenska, handlar alltså om att frånkomma skadliga beteenden kring ätande så som småätande och överätande, men det handlar likväl om njutningen i det. Att ta sig tid att lukta, smaka och njuta av smakupplevelsen och stunden på ett mer medvetet sätt.

Ta en stund i ditt kök och börja med att känna in rummet, som Ernst Kirchsteiger hade sagt. Redan här kan du påverka ditt sinne. Hämta inspiration för att skapa ett drömskt kök via www.malarkok.se som gör det roligare att vistas i, och att äta i.

Testa med ett russin
Som en första övning kan du testa med ett russin. Börja med att plocka upp det mellan tumme och pekfinger och känn på det. Hur känns konstistensen? Därefter tittar du på det, och försök beskriv för dig själv: Hur ser det ut? Vad har det för färg? Vad är det för mönster du ser? Fortsätt sedan med att lukta på det. Hur luktar det? Surt, salt, sött eller beskt? Påminner lukten om något annat?

russin

Använd ett russin för att öva!

Ta sedan russinet mot dina läppar men inte längre. Hur känns det mot läpparna? Kan du känna någon smak? Vad får du för tankar nu? Vill du äta det eller inte? Hur sugen är du på en skala mellan 1-10? Öppna munnen och lägg ditt russin på tungan. Kan du känna någon smak? Vad för smak? Påminner den om lukten du kände, eller smakar den helt annorlunda?

Ta en tugga. Bara en. Vad hände nu? Hur känns det? Vad har du för tankar om det du just gjort? Hur kändes det mellan tänderna, och mot tungan? Förändrades smaken?

Denna övning kan du även göra med andra saker. Chokladbitar, ett äpple eller kanske en citronskiva. Bara fantasin kan stoppa dig!