Hur skulle ni vilja bli bemötta av företag?

Något vi funderar på mycket här hos oss är hur man bäst kan arbeta med kommunikation mellan företag och kunder/gäster. Tyvärr så är det ju så att vi blir överösta med information, erbjudanden, kommunikation, sista minuten tips och liknande varje dag – i nästan varenda kanal vi befinner oss på. Det är inte konstigt att vi blir selektiva i det vi ser & hör. Vår hjärna är inte anpassad för denna enorma våg ännu.

information

Skriftligt känns respektfullt
Personligen upplever vi att skriftligt är mer respektfullt än att ringa till exempel. Att få det skriftligt gör att vi själva kan välja tid & rum för när vi vill och orkar ta emot det sända budskapet. Att få ett samtal från en telefonförsäljare känns mer påträngande, eftersom man inte får en chans att förbereda sig utan förväntas vara alert och redo för informationen just då och där.

Vi har exempelvis kollat efter nyhetsbrevsverktyg som ett alternativ. Då kan man ju skicka ut nyhetsbrev med en viss intervall som kunder och gäster får läsa själv i lugn och ro när dom är redo och mottagliga. Det finns många bra och prisvärda sådana på nätet som inte är alltför svåra att hantera. Man vill ju gärna kommunicera med sina kunder och gäster, men samtidigt så vill man heller inte överösa dom med information som gör att dom stänger av en. Jag tror att nyhetsbrev kan vara grejen faktiskt.

Huvudsaken är att man vågar fråga
Något som många också missar är att fråga sina kunder/gäster tänker jag. Det är så enkelt att bara ställa frågan: ”Hur önskar ni att vi kommunicerar med er?”. Har sett en del använda sig av dessa frågor i samband med att man registrerar sig, men långt ifrån alla – och här tror jag övriga har mycket att lära. Det, om något, visar på respekt!