5 tips för den stressade

Är du som så många andra i denna värld full av stress? Vardagen är tuff för många. Arbete som ska kombineras med privatliv. Barn som ska hämtas och lämnas, ett hus som ska skötas och mat som ska planeras, inhandlas och tillagas. Däremellan ska du försöka dig på ett privatliv också. Kanske lite egentid med sambon. Resor. Släkten ska hälsas på och ibland ska även dom ha hjälp med trädgården, inhandling eller annat. Ja, livet är hektiskt. Därför är det så oerhört viktigt att man tar hand om sig själv för att orka med tempot. Här kommer 5 tips för dig som har det lite för hårt i vardagen.

 

Avslappnings-CD 
Nuförtiden finns ett otroligt stort utbud av CD-skivor med avslappnade musik och övningar som hjälper dig att komma ner i varv. Antingen kan man ladda ner via appar eller köpa via i-tunes, eller så kan man köpa cd-skivor, eller budget-varianten: Hyr på biblioteket. Det finns obegränsat med alternativ, allt från skivor med berättarröster och klockspel till valsång eller kanske en härlig snabb-kurs i KBT och Mindfulness. Att hitta tid till detta kan kännas svårt, men här gäller det att vara konsekvent. Ta kvartsrasterna på jobbet och stäng in dig någonstans, passa på i bilen mellan varven och lyssna på det på kvällen innan du somnar.

Skogspromenader
Naturens välgörande effekt för oss är inget nytt. Att komma ut på en promenad i skogen är otroligt välgörande för stress, högt blocktryck och utbrändhet. Lyssna till skogens ljud, betrakta allting med nyfikenhet och öva på att stanna i nuet, precis där du är. Låtsas att du är en forskare som för första gången har upptäckt skogen. Hur skulle du beskriva skogen? Vad luktar den? Vad smakar den? Hur är den formad?

Närhet till djuren
Djur har en oerhört rogivande inverkan på oss människor. Studier visar att människor som dagligen umgås med djur uppvisar ett bättre motstånd mot stress. Sök i din närhet om det kanske finns någon som har hästar, kor, får, getter eller kanske en hund du kan få promenera lite med.

Sömn
Du måste se till att sova. En stressad kropp behöver mer sömn än vanligt, så hur mycket du än tycker att du ska hinna med på kvällarna så måste du släppa taget och prioritera din sömn. Effekten blir annars att du får ett bakslag tillslut, och för många kan det resultera i sjukskrivning, utmattningsdepressioner eller utbrändhet. Ta varje chans du får och försök se till att hålla sömnvanorna regelbundna. För är det något som kroppen mår bra av så är det rutiner.

Bra kost
Att vi får i oss rätt mängd näring, vitaminer, antioxidanter och andra viktiga ämnen är otroligt viktigt för vår hälsa, såväl den psykiska som den fysiska. Förutom att försöka få i dig en varierad och bra kost så är det också viktigt att du tar dig tid att äta i lugn och ro. Låt inte omgivningen stressa dig till att äta snabbare. Tugga ordentligt, känn in smakerna och gör måltiden till en upplevelse.